dinsdag 16 september 2014

Recht op privacy

 
Privacy, daar heeft iedereen recht op en dat is nou juist (verdorie) even vervelend.
Er is namelijk zo veel te schrijven over het persoontje.
Ik heb het over mijn oudste. Beter bekend als zoon1.
Zo dat heb ik nu heel even snel opgeschreven. Nu weten we dat het over hem gaat.
Dan hebben we het daar verder niet meer over. Ik vertrouw op jullie discretie hierin. Nu zou dit piep kleine blogje over hem er niet zo toe doen.
Onder ons gezegd weten jullie nu dat als ik het over “hem, hij of zijn” heb dat ik dan zoon1 bedoel. sssssssst.
Veel van zijn gevleugelde uitspraken vanaf de peuterleeftijd heb ik al met jullie gedeeld.
Hij had de grappigste en de gekste uitspraken. Deze verpakte ik in een leuk verhaal en voila zo ontstond de tekst voor op de social media.
Hoe anders is het nu?
Hij is bijna elf en heeft recht op zijn privacy, vindt hij.
Op facebook komt er tegenwoordig geen enkele foto of verhaal zonder zijn toestemming.
Als ik moet lachen om iets wat hij zegt, dan zegt hij vlug “dat zet je niet op facebook!!”
Dus quotes van zoon1, euh van hem, zet ik allang niet meer zomaar op social media. Echt jammer, want hij vertelt zo veel leuks. Ook heel veel minder leuks. Hij vertelt eigenlijk heel veel en zonder rem de hele dag door. Hij praat over Minecraft en Enzo Knol is zijn super held. Dat soort informatie sla ik dan weer niet allemaal op.


Hij stuurt tegenwoordig ook berichtjes via de What’s app. Tot gisteren was het ontzettend gewoon dat ik met hem mee las als hij aan het appen was, maar toen was het ineens: “als je mijn berichtjes leest, dan knal ik door het plafond! Ik vind het echt niet meer leuk.”
Op dat moment besefte ik iets heel belangrijks. Hij luistert wel degelijk naar mij! Tijden dacht ik dat wat ik hem vertelde het ene oor in ging en het andere oor uit.
Dat knallen door het plafond, zijn namelijk mijn woorden!
Ik heb dat de laatste tijd een paar keer gezegd omdat het juist niet meer zo veel voorkomt. Maar nu zeg ik bijna weer te veel. Hij heeft namelijk recht op zijn privacy. Dat zegt hij er altijd achter aan.
En daar heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in.
Omdat hij nog maar tien is, zal hij voorlopig toch echt een groot deel van zijn privacy met zijn ouders moeten delen, maar alleen met zijn ouders dus. Daarbuiten  mag hij zijn recht op privacy echt gebruiken. Dus alleen met toestemming plaats ik stukjes over hem.
Behalve deze dan ssssssssssssssssssssssssssssssttttttttttttttt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten